Meat & Friends 2019

14 november Doorwerth.

Na twee thema bijeenkomsten in de afgelopen jaren met de over vleeseiwitten en plantaardige eiwitten was het nu tijd voor de combinatie de hybride producten.  De 60 deelnemers werden olv de dagvoorzitter Clyde Don vervolgens meegenomen in allerlei aspecten vanuit de producent, wetenschap, en vanuit de beleving door Jos Hugense, Corinne van Zuthem en Rob Hamer.

Door Jos Hugense  (Meatless) werd de aftrap gegeven. Met zijn presentatie Hybride, het beste van twee werelden in de praktijk  werd een goed beeld van de toekomst van ons eiwitbronnen met name de vleeseiwitten omschreven. Vanuit dat perspectief zijn er kansen voor de samengestelde producten met plantaardige eiwitten, mede daar de vegetarisch revolutie niet de “gamechanger” zal zijn als het gaat om de alternatieve bron voor de eiwitten. Als één van de pioniers op dit gebied heeft hij een duidelijke visie hierop ontwikkeld. Mede door de plantaardige producten neutraal te maken qua smaak en kleur, kun je ze volledig integreren in de vleesmassa. Dit kan de vleesliefhebber overhalen het product te aanvaarden. De  smaak blijft “vleeswaardig” en wordt door de toevoeging van de plantaardige eiwitten zelfs positief beïnvloed qua eigenschappen. Dit werd dan ook bewezen met de aangeboden hamburgers en worstjes.  Waardoor we kunnen concluderen dat als het product lekker is er een drempel kan worden overwonnen bij de consument en plantaardig goed kan worden geintregeerd als hybride grondstof.

Wat zou U willen, Plantaardig, Dierlijk of Hybride is de vraag van Corine van Zuthem (Proefgarage).  Met andere woorden zijn we er klaar voor. Ja zegt de markt eigenlijk met name de nieuwe generatie wil minder vlees eten en is zich vooral ook zeer bewust van wat ze willen eten.  Het probleem van de markt is vooral sluit de vraag aan bij de verwachting. Naamgeving, verpakking en smaak. Ondanks de hoge kwaliteit van de product op het gebied van technologie en smaak heeft de vlees consument soms moeite om ze te begrijpen en daardoor te kopen. Zoals een werd gedemonstreerd door middel van een aantal praktijk voorbeelden. Dus kunnen we de perceptie van deze producten ombuigen, zodat ze een gewone hamburger zijn met Plantaardige eiwitten, of een combinatie met vlees

Tijdens de interactieve sessie olv Corinne kregen werden een aantal concepten gecreëerd. Vanuit een 6-tal concepten zoals  snitzless, carpicio variations, “you can’t believe it its real” werd de winterworst, een combinatie boerenkool/vlees en de karakstieke smaak van deze maaltijd, gekozen als het duidelijkste concept omdat mede de naamgeving en perceptie het meest aansprak en uiteraard zeer herkenbaar was.

Clyde Don ging daarna verder met de vraag welke factoren van invloed bij het blenden van dierlijke en plantaardige eiwitten Het maken van sappige vleesvervangers en /of hybride is complex. In allerlei invalshoek en door middel van bepaling zijn de individuele eiwitten beoordeeld. En is vanuit deze gegevens een combinatie gezocht. Waarbij weten dat balans tussen textuur en sappigheid is uniek bij vlees en daardoor deze moeilijk te benaderen is. Met Hybride variaties zijn er uiteraard goede kansen de vleessappigheid te benaderen.

Toch door een keuze te maken met de juiste plantaardige eiwitten kan je het wel benaderen bleek vanuit het onderzoek. De combinatie van soja, mung bonen en bloedplasma geven een redelijke performance t.o.v. van de volledige vlees variant. Uiteraard is optimalisatie nog wel nodig om door middel van de optimale dosering de textuur zo goed mogelijk te krijgen.

“Closing the Protein Gap” is de titel van de laatste spreker  Dr. Rob Hamer  (Unilever) . Met dit betoog ging hij in op de impact en gaf zijn visie over de toekomst.  

De inefficiënte voedsel ketens, overconsumering, overproductie en de verliezen door afval veroorzaken mede deze eiwit disbalans. Een nieuwe balans moet er komen in de toekomst, hierin nemen de plantaardige eiwitten een belangrijke rol in.  Door de overvoeding terug te dringen en naar meer naar normale verantwoorde diëten te gaan, komt meer beschikbaar komt voor de gebieden met ondervoeding.  Door de toename van de planteiwitten kunnen we ook het milieu een positief milieu impact geven, van 14% tot 40% minder impact. En door deze nieuwe balans kan de productie ook efficiënter worden wat leidt tot minder afvalstromen.

Respect the modern (young) consumer, understand it’s drivers to buy food and find the concepts that go with it, with or without meat  (Jos Hugense)

Meer plantaardige eiwitten, zal een uitdaging geven voor de industrie. De alternatieven producten  moeten beter worden gemaakt. Verder zal de consument ze meer moeten gaan beschouwen als een normale bron met voor de retail de bijbehorende consequentie qua perceptie en prijs (gelijk aan vlees). En als we kijken naar productie methoden zal er vooral gekeken moeten worden naar de “foodprints” en de benodigde energy versus impact. De tijd zal het leren hoe deze verandering zullen plaatsvinden en in welk tempo.

Al samenvattend kunnen we het volgende wel concluderen na deze interessante en vooral inspirerende middag dat het idee dat minder vlees eten nodig is om zowel de planeet als de mens gezond te houden. Dit wordt door bijna elke burger wel onderschreven.

             Kunnen we het gedrag van de massa wel radicaal veranderen? Ja dit kan onder een aantal voorwaarden, maar de belangrijkste is dat we de plantaardige eiwitten gaan omarmen als een ingrediënt met een waardevolle bijdrage in ons dieet, met alle voordelen. Dit kan zeer goed in de combinatie met vlees zonder veel afbreuk te doen aan smaak en beleving.

Dus iets minder vlees en iets meer plantaardig mag en kan !

Meat & Friends

Quote