Nieuws

OP HET MENU: Spice first!

Graag attenderen we jullie op het volgende event van de Slow Food Youth Network. 

🌶Vrijdag 17 juni gaat SFYN naar Rotterdam en duiken we in de wereld van specerijen. Wat weten we eigenlijk over de geurige poeders die in de schappen liggen? Hoe zuiver zijn de potjes met kaneel en kurkuma nou eigenlijk? En hoe smaakt een betere specerijenketen? Om daarachter te komen brengen we een bezoek aan de (130 jaar oude!) specerijenfabriek van Verstegen, én gaan in gesprek met twee nieuwe en ambitieuze specerijenondernemers over hoe zij eigenhandig de handel naar een smaakvoller, duurzamer en transparanter niveau tillen. Want leunen op de VOC-glorie kan niet meer: het is bijzonder dramatisch gesteld met de kwaliteit en kennis van ‘onze’ specerijen. 

💡Samen met de oprichters van Spice FirstEva Dusch en Sophie Fleur Jongebloed, wandelen we door het Nederlandse specerijenlandschap. We stellen kritische vragen en leren hoe we betere keuzes kunnen maken als we boodschappen gaan doen. Uiteindelijk een win-win voor iedereen: smaakvoller eten én bijdragen aan een positieve draai in een van de meest onbesproken voedselketens ter wereld. 

✍🏾 Smaakt dat naar meer? Houd onze socials in de gaten voor de bekendmaking van het programma & schrijf je in via onderstaande link!

Wil je deelnemen dan kun je via onderstaande link je aanmelden en een ticket kopen
Slow Food Youth Network / Op het menu: Spice first (sfyn.nl).

Op Het Menu: Spice First! wordt georganiseerd door Slow Food Youth Network Nederland in samenwerking met Spice First.

HAS HOGESCHOOL EN MEATTECH; AFSLUITING 8-05-22

HAS HOGESCHOOL EN MEATTECH: SAMENWERKING VOOR AVONDOPLEIDING SMAAKT NAAR MEER MET INGANG VAN HET STUDIEJAAR 2021-2022 IS HAS HOGESCHOOL VOOR DE AVONDOPLEIDING VLEESTECHNOLOGIE & ALTERNATIEVE EIWITTEN EEN SAMENWERKING AANGEGAAN MET MEATTECH TECHNOLOGISCH PLATFORM. DE SAMENWERKING BEOOGT EEN NADRUKKELIJKERE AANSLUITING TUSSEN ONDERWIJS EN WERKVELD EN GEEFT CURSISTEN MEER INZICHT IN DE ONTWIKKELINGEN OP HET GEBIED VAN PLANTAARDIGE EIWITTEN. “ZOWEL BEDRIJVEN ALS STUDENTEN ZIJN ERG ENTHOUSIAST OVER DE VERNIEUWDE AVONDOPLEIDING. DE EERSTE AANMELDINGEN VOOR HET VOLGEND SCHOOLJAAR ZIJN AL BINNEN”, ZEGT BESTUURSLID GERARD SMELT VAN MEATTECH. 

De 20 weken durende avondopleiding beleefde eind maart haar climax met de presentatie van een aantal productinnovaties als onderdeel van hun diplomering. Het ‘beste’ product, door foodtechnologen beoordeeld op basis van originaliteit, duurzaamheid, smaak en presentatie, kon bovendien rekenen op een officiële erkenning middels de Meattech & Friends Innovation Award. “Alle cursisten hebben een topprestatie geleverd, want ze hebben in een relatief kort tijdsbestek een hybride of plantaardige vleesproduct moeten ontwikkelen. Daarbij zijn sommige groepjes erin geslaagd daar ook nog een heel marketingconcept bij te bedenken. De samenwerking tussen HAS en Meattech heeft de cursisten de mogelijkheid gegeven om terug te vallen op een netwerk van vijftig bedrijven en meer dan 85 specialisten. Daarnaast hebben we verschillende gastsprekers gehad die de cursisten vernieuwende inzichten hebben gegeven op het gebied van vlees, ingrediënten en plantaardige concepten.” 

INNOVATION AWARD

Alle cursisten kregen enkele voorwaarden mee voor de ontwikkeling van een hybride of plantaardige (vlees)alternatief. Het product mocht niet voor 100% uit vlees bestaan, maar wel 100% plant-based, het moest minimaal 15% eiwit bevatten en op drie manieren bereid kunnen worden. Reden voor Joris van Berkel, Rik van Dam en Mattanja Metz om de ‘Happy Chicken’ te ontwikkelen. “Wij hebben voor de ontwikkeling nog gekeken naar dierenwelzijnsdoelen en de voedingswaarde. Zodoende hebben we een kipschnitzel ontwikkeld op basis van 3 Sterren Beter Leven-kippenvlees (52%), plantaardig veldbooneiwit (22%) en een vulling op basis van kikkererwtenmeel (19%)”, vertelt Van Berkel. De hybride kipschnitzel kende een NutriScore A, bevat slecht 0,8 gram zout en 15,8% eiwit per 100 gram. Ook het bijbehorende marketing- en verpakkingsconcept dat de cursisten presenteerden, was dermate overtuigend dat de aanwezige foodtechnologen – ter plekke gebombardeerd tot juryleden – ‘Happy Chicken’ kozen als winnaar van de Award. Andere inzendingen waren een Hybride BBQ Worst met Oesterzwam, De Bugdog (hotdog met bloemkool en insectenmeel) en het vegetarische Zwamcijsje, waarbij de vulling (op basis van oesterzwammen) volledig vegan was. “Het voldoet misschien niet aan alle voorwaarden, maar het is wel erg lekker. We gaan nu kijken of we het commercieel uit kunnen rollen”, zei cursist Rick Houtepen van VAESS, die voor dit product samenwerkte met Joost Wolfs van Group of Butchers en Mendelt Tillema van UmaMeats. 

TEVREDEN OVER SAMENWERKING

Docent Frank Verkroost van de HAS is blij met de nieuwe insteek van de avondopleiding: “Het was een eer en een genoegen om samen met bedrijven en specialisten uit het werkveld een cursus te verzorgen die uniek is in Nederland en misschien wel in de wereld.” Smelt besluit: “We moeten nog gaan evalueren, maar iedereen is in grote lijnen tevreden over hoe de avondopleiding het afgelopen schooljaar heeft plaatsgevonden. Ook vanuit het bedrijfsleven en de cursisten krijgen we dezelfde reacties. Dat we zonder wervingscampagne de eerste aanmeldingen al hebben voor 2022-2023 zegt natuurlijk ook al veel.” Meer informatie via www.has.nl of www.meattech.nl